DERS KİTABI CEVAPLARINA BURADAN ULAŞABİLİRSİNİZ!
10. Sınıf Türk Edebiyatı Zambak Yayınları Ders Kitabı Cevapları Sayfa 138-148
10. Sınıf Türk Edebiyatı Zambak Yayınları Ders Kitabı Cevapları, 10.Sınıf Türk Edebiyatı Zambak Yayınları ders Kitabı Cevap Anahtarı Zambak Yayınları, 10.Sınıf Zambak Yayınları Türk Edebiyat Ders Kitabı Cevapları, 10. Sınıf Zambak Yayınları Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevap Anahtarı bul, 10. Sınıf Zambak Yayınları Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları, 10.Sınıf Türk Edebiyatı Zambak Yayınları Ders Kitabı Cevap Anahtarı çöz, Zambak Yayınları 10.Sınıf Türk Edebiyatı Dersi Ders Kitabı Cevap Anahtarı ödev, Zambak Yayınları 10.Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları, Zambak Yayınları 10.Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevap Anahtarı, 10. Sınıf Zambak Yayınları Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları, Zambak Yayınları 10.Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevap Anahtarı bul, 10.Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları, Zambak Yayınları 10.Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevap Anahtarı çöz, 10.Sınıf Zambak Yayınları Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevap Anahtarı ödev
10. Sınıf Türk Edebiyatı Zambak Yayınları DERS Kitabı Cevapları Tüm Sayfalar. Sitemizde 10. Sınıf Türk Edebiyatı Zambak Yayınları Ders Kitabı Cevapları Tüm Sayfalar cevaplarını bulabilirsiniz. Öncelikle siz kendiniz yapmayı deneyin. Burdaki amacımız size yapamadığınız sorularda, yada aklınıza takılan, yerlerde yardımcı olmaktır. Lütfen burdan kontol ediniz, burdan bakıp aynısını yazmak öğrenmeniz açıısndan faydalı olmayacaktır. 2014-2015 Eğitim öğretim yılı.
10. Sınıf Türk Edebiyatı Zambak Yayınları DERS Kitabı Cevapları Tüm Sayfalar. Sitemizde 10. Sınıf Türk Edebiyatı Zambak Yayınları Ders Kitabı Cevapları Tüm Sayfalar cevaplarını bulabilirsiniz. Öncelikle siz kendiniz yapmayı deneyin. Burdaki amacımız size yapamadığınız sorularda, yada aklınıza takılan, yerlerde yardımcı olmaktır. Lütfen burdan kontol ediniz, burdan bakıp aynısını yazmak öğrenmeniz açıısndan faydalı olmayacaktır. 2014-2015 Eğitim öğretim yılı.
Altta yer alan cevaplarla kendi cevaplarınızı karşılaştırarak sorularla,çözümlerle ilgili fikir elde edebilirsiniz.Siz değerli öğrenci arkadaşlarımıza derslerinde yardımcı olmak adına çalışma kitabı cevapları ve ders kitabı cevapların sunuyoruz. Sitemizde çalışma kitabı cevaplarının yanı sıra derslerin kitabı cevapları da bulunmaktadır. Ek olarak birden çok yayın evinin bu kitapları yayınlaması nedeniyle kitaplar sizin kullandıklarınız ile farklılık gösterebilir. Bu sebeple farklı bir yayının kitap cevaplarını sitemizden arayarak bulabilirsiniz. Bütün Yayınların cevapları sitemizde bulunmaktadır.
Altta yer alan cevaplarla kendi cevaplarınızı karşılaştırarak sorularla,çözümlerle ilgili fikir elde edebilirsiniz.Siz değerli öğrenci arkadaşlarımıza derslerinde yardımcı olmak adına çalışma kitabı cevapları ve ders kitabı cevapların sunuyoruz. Sitemizde çalışma kitabı cevaplarının yanı sıra derslerin kitabı cevapları da bulunmaktadır. Ek olarak birden çok yayın evinin bu kitapları yayınlaması nedeniyle kitaplar sizin kullandıklarınız ile farklılık gösterebilir. Bu sebeple farklı bir yayının kitap cevaplarını sitemizden arayarak bulabilirsiniz. Bütün Yayınların cevapları sitemizde bulunmaktadır.
* Not: Cevap Kağıtları, Çözdüğünüz Soruları Kontrol Etmeniz Amacıyla Eklenmiştir.
* Not: Cevap Kağıtları, Çözdüğünüz Soruları Kontrol Etmeniz Amacıyla Eklenmiştir.
A. Coşku ve Heyecanı Dile Getiren Metinler (Şiir)
7. Metin
Muhammes
62. Etkinlik
Şiirin yapısını belirleyerek aşağıya yazınız.
a. Şiirin birim değerini ve sayısını aşağıya yazınız.
a. Birim değeri: beşlik birim sayısı: 4
b.Şiirin bütününde ve birimlerinde ne anlatıldığını kısaca yazınız. Birimler arasındaki ilişkiyi
tartışınız. Sonuçları yazılı olarak ifade ediniz.
c.Şiirin bir veya iki birimini attığımızda şarkının anlamında bir değişme oluyor mu? Sözlü olarak
ifade ediniz.
d.Yapı özelliklerini belirlediğiniz şiire ne ad verildiğini şiirin başlık bölümüne yazınız.
e. Şiirde dile getirilen duygunun anlatıldığı günümüz şiirlerinden hatırladıklarınızı okuyunuz.
Birimlerde anlatılanlar Birim değeri: beşlik birim sayısı: 4
Muhammes Birimler arası ilişki
Şairin gönlündeki üzüntüler Birimler arasında tema olarak bir anlam bağı var; fakat anlam her beşlikte tamamlanmıştır. Beşliklerin yerlerini değiştirsek veya bir dörtlüğü çıkarsak şiirin anlamında herhangi bir değişiklik olmuyor.
Gönlün sevgili karşısındaki durumları anlatılmış
Gönlün perişan hali anlatılmakta Şiirin teması
Gönlün durumu Aşk
63. Etkinlik
Muhammesin ahenk özelliklerini bularak aşağıdaki şablona yazınız.
KAFİYE-REDİF ÖLÇÜ
“dilim”ler redif
“ây”lar zengin kafiye
“dilim”ler redif
“âre”ler zengin kafiye
“dilim”ler redif
“ân”lar zengin kafiye
“i dilim”ler redif
“ûn”lar zengin kafiye
Aruz ölçüsü
SES-SÖYLEYİŞ
Aruz ölçüsüyle beşlikler halinde söylenmiştir. Her kelime aruz kalıbına uygun seslerden seçilmiştir.
64. Etkinlik
a) Şiirde kendi anlamı dışında kullanılan kelimeleri belirleyiniz. Aşağıdaki şablona yazınız
Kendi anlamı dışında kullanılan kelimeler Kelimelerin gerçek anlamı Kelimelerin şiirdeki anlamı
Gönül
Ateş
Put
Kalp İnsan gibi düşünülmüş
Gönüldeki aşk sızısı
Sevgili
b) Kendi anlamları dışında kullanılan kelimelerin şiiri nasıl etkilediğini belirtiniz.
b) Şiir çok anlamlı bir metin türü olduğu için şiirde kendi anlamı dışında kullanılan kelimeler şiirin çok anlamlı olmasına yardımcı oluyor. Bu yüzden şiirlerde kelimelerin kendi anlamları dışında kullanılması şiirin çağrışım gücünü arttırmaktadır.
65. Etkinlik
İncelediğiniz şiirde divan şiirinde kullanılan ortak imgelerden hangileri vardır? Bu imgeler nasıl kullanılmıştır, yazınız.
Şiirdeki imgeler İmgelerin nasıl kullanıldığı
Gönlün ateşlere yanması
Gönlün başsız ayaksız ortalıkta dolaşması
Sitem taşını yüz parça yapması
Gönlün gece gündüz durmadan ağlaması
İmgeler şiirde şairin vermek istediği mesajı somutlaştırma yarar. Bu dörtlüklerdeki imgelerde bu amaca hizmet etmiştir.
66. Etkinlik
Şiirdeki edebî sanatları bularak aşağıya yazınız.
Zahm-ı elemin tuttu serâpây dilim mübalağa
Âteşlere yandı yine eyvây dilim
Ortada gezer bî-ser ü bî-pây dilim teşhis
Olmuş bütün âlemlere rüsvây dilim teşhis
Eyvây dilim vây dilim vây dilim tekrir
Düştü düşeli ol büt-i ayyâre dilim İstiare(put-sevgili yerine kullanılmış)
Seng-i sitemi eyledi sad-pâre dilim mübalağa
Bir âşık-ı üftâde-i âvâre-dilim Tekrir
Derd oldu benim başıma bîçâre dilim
Eyvây dilim vây dilim vây dilim
Dil olduğu günden berü giryân dilim teşhis
Durmaz gece gündüz eder efgân dilim
Hecr âteşine olmada sûzân dilim teşhis
Dil olduğuna oldu peşîmân dilim
Eyvây dilim vay dilim vây dilim tekrir
Vasf etsem eğer hâl-i diğer-gün-i dilim teşhis
Hâmemle zebânımdan akar hûn-ı dilim Tekrir
Esrâr ben ol âşık-ı meftûn-ı dilim
Kim oldu bu mısra’ bana mazmûn-i dilim
Eyvây dilim vây dilim vây dilim
67. Etkinlik
a. Şiirde anlatılanların yaşanabilirliğini tartışınız. Sonuçları defterinize yazınız.
a. Şiirde şairler kendi iç derinliklerinde duyguları dile getirmişlerdir. Bu duyguları yaşayanlar için dörtlüklerde söylenenlerin benzeri yaşanabilir; ama aynısının yaşanması mümkün değildir.
b. Şiirde gözlem yapılmış mıdır? Sözlü olarak ifade ediniz.
b. Gözlem yapılmıştır. Metindeki benzetmeler bu gözlemin sonucudur.
68. Etkinlik
Şiiri, birimleri oluşturan düşünceleri de göz önünde bulundurarak yorumlayınız.
69. Etkinlik
Şiirin size hissettirdiklerini aşağıya yazınız.
Hissettiklerim
70.Etkinlik
Esrar Dede’nin hayatı ve edebî kişiliği hakkında çıkarımlar yaparak eserle şair arasındaki ilişkiyi belirleyiniz. Sonuçları sözlü olarak ifade ediniz.
ESRAR DEDE
- Gerçek adı Mehmed olan Esrar Dede 1748 (Hicri 1162) yılında İstanbul‘da doğdu. Doğum tarihi üzerinde bir ihtilaf mevcuttur.
- Çok iyi bir eğitim gördüğü eserlerinden kolayca anlaşılabilmektedir.
- Arapça ve Farsça başta olmak üzere Rumca, Latince ve İtalyanca bilirdi.
- Dile olan ilgisi ve kabiliyetini, Lûgat-ı Tilyan isimli bir Türkçe – İtalyanca sözlük yazmış olmasından da anlıyoruz.
- Karakterinin güzel olduğu, özellikle çok cömert olduğu söylenmiştir.
- Galata Mevlevîhânesi‘nde tanıştığı Şeyh Gâlip ile ömür boyu dost kalmıştır. “Esrâr” mahlasını da, Şeyh Gâlip’e arz edip talebelerinden olunca almıştır.
- Şeyh Gâlip ile tanıştıktan sonra Şeyh Gâlip’in eğitimine girdi.
- Hayatı boyunca Mevlevilik dairesinden çıkmadı. Daha sonraları tezkireci ve meşîhat makamlığını kazanmasına rağmen Şeyh Gâlip’in yanından ayrılmadı.
- Ömrü boyunca Galata Mevlevîhânesi’nde kendisine ayrılan odada yaşadı, eserlerini burda kaleme aldı ve 1796 (Hicri 1211) yılında burada vefat etti.
Eserleri
Dîvân
Tezkire-i Şu’ârâ-yı Mevlevîyye
Mübâreknâme-i Esrâr
Fütüvvetnâme-i Esrâr
Lugat-ı Tilyan
71. Etkinlik
Metinden hareketle Esrar Dede’nin fikrî ve edebî yönünü kavram haritasına yazınız.
- Mutasavvıf bir şairdir.
- Eserlerinde Şeyh Galip’in tesiri görülür.
- Şiirlerinde Mevleviliğin izleri görülür.
- Aruzu şiirlerine ustalıkla uygulamıştır.
- Divan şiirine hâkimdir.
ANLAMA VE YORUMLAMA
72. Etkinlik
a. Nazım şekillerini tema, kafiye düzeni ve mısra örgüsü bakımından inceleyiniz. Sonuçları aşağıdaki şablona yazınız.
TEMA KİFİYE DÜZENİ MISRA ÖRGÜSÜ
GAZEL Aşk-tabiat-güzellik.. Düz kafiye aa-xa-xa-xa-xa
KASİDE övgü Düz kafiye aa-xa-xa-xa-xa
RUBAİ Felsefi düşünce Düz kafiye aaxa
ŞARKI Aşk-güzellik Düz kafiye aaaa
MURABBA Aşk-tabiat-güzellik Düz kafiye aaaa-bbba-ccca-ddda
MUHAMMES Aşk-tabiat-güzellik Düz kafiye aaaaa-bbbb-cccc-dddd
TERKİBİBENT Felsefi düşünce Düz kafiye aa-xa-xa-xa-xa-xa-xa-bb
b. İki gruba ayrılınız. Yukarıda özelliklerini belirlediğiniz nazım şekillerini benzer ve farklı özelliklerine göre gruplandırınız. Sonuçları renkli kartonlara yazarak sınıf panosuna asınız.
73. Etkinlik
a.İncelediğiniz şiirlerdeki ortak mazmunları ve bu mazmunların şiirlerde nasıl kullanıldığını
tespit ederek renkli kartonlara yazınız ve bunları sınıf panosuna asınız.
b.Bu mazmunların kullanıldığı farklı şiir örnekleri bularak bunları sınıfta okuyunuz.
b.
73. Etkinlik
Aşağıda Cumhuriyet Dönemine ait modern bir şiir örneği verilmiştir. Bu şiirle, işlediğiniz divan şiirlerini birim-anlam ilişkisi yönüyle karşılaştırınız. Sonuçları aşağıdaki bölüme kısaca yazınız.
Nerdesin
Geceleyin bir ses böler uykumu,
İçim ürpermeyle dolar: -Nerdesin?
Arıyorum yıllar var ki ben onu,
Âşıkıyım beni çağıran bu sesin.
Gün olur sürüyüp beni derbeder,
Bu ses rüzgârlara karışır gider.
Gün olur peşimden yürür beraber,
Ansızın haykırır bana: – Nerdesin?
Bütün sevgileri atıp içimden
Varlığımı yalnız ona verdim ben,
Elverir ki bir gün bana derinden,
Tâ derinden bir gün bana ‘Gel’ desin.
Ahmet Kutsi TECER
Yukarıdaki şiir birim yönünden rubai-şarkı ve murabbaya benzemektedir. İşlediği tema ve anlam yönünden ise gazel-şarkı-murabba-muhammese benzemektedir.
75. Etkinlik
İki gruba ayrılınız. Birinci grup Millî Edebiyat, ikinci grup da Cumhuriyet Dönemine ait aşağıdaki şiir örnekleri ile incelediğiniz divan şiirlerini ritim yönünden karşılaştırsın. Sonuçları maddeler hâlinde tahtaya yazınız.
76.Etkinlik
a. İncelediğiniz şiirlerden hareketle divan şiirinde ele alınan temaların evrenselliğini ve insana
özgü olup olmadığını tartışınız. Sonuçları sözlü olarak ifade ediniz.
a. Divan şiirindeki temalar genel olarak aşk temasıdır ve bu tema evrenseldir ve bireye özgüdür.
b.İncelediğiniz divan şiirlerinin temalarını “soyutluk-somutluk” bakımından karşılaştırınız.
Sonuçları maddeler hâlinde tahtaya yazınız.
b. Divan şiirinin temaları soyuttur. Çünkü divan şiirinde orijinal hayaller bulmak esastır.
c. Divan şiirinin kendisini üreten kültür ve toplumla ilişkisini tartışarak yorumlayınız.
c. Divan şiiri kültürlü insanlar arasında yayılmış ve okunmuştur. Bu şiirde Osmanlı toplumunun şiir anlayışını ve kültürel yapısını bulmak mümkündür. Divan şiiri yazmak zor ve bir o kadar da zahmetli bir iştir. Bu şiiri yazmak için kıvrak bir zekaya iyi bir şiir kültürüne sahip olmak gereklidir.
d. Divan şiirinin kendine özgü bir zevk ve anlayış çevresinde oluştuğu söylenebilir mi? Düşüncelerinizi belirtiniz.
d. Divan şiirinin kendine özgü bir zevk anlayışı vardır. Yani bu şiirler kendi içinde bir bütündür.
77.Etkinlik
Divan edebiyatında Farsça ve Arapça kelimelerin çok kullanılmasının sebeplerini tartışınız. Sonuçları sözlü olarak ifade ediniz.
Osmanlı toplumunda halk arasında üç dil konuşuluyordu. Farsça kültür ve edebiyat dili, Arapça ilim dili, Türkçe ise halkın konuştuğu dildi. Üç dilin aktif olarak konuşulduğu bir yerde bu kelimelerinde şiirde sıkça konuşulması gayet normaldir. Osmanlı şiirine bu gözle bakmak gereklidir.
78. Etkinlik
Koşukla gazeli tablodaki ölçütlere göre karşılaştırınız. Sonuçları sözlü olarak ifade ediniz.
TEMA YAPI AHENK DİL SÖYLEYİŞ
KOŞUK Aşk-tabiat-kahramanlık-güzellik Dörtlüklerle kurulmuş Hece ölçüsüyle ve yarım kafiye ile ahenk sağlanmış Sade bir dil kullanılmış Dörtlüklerle ve sade bir dille söylenmiş
GAZEL Aşk-tabiat-güzellik Beyitlerle kurulmuş Aruz ölçüsü ve zengin kafiye ile ahenk sağlanmış Süslü ve sanatlı bir dil kullanılmış Beyitlerle ve süslü bir dille söylenmiş
DEĞERLENDİRME
a. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.
1. Aşağıdaki cümlelerden hangisi divan edebiyatının özelliklerindendeğildir?
A) Gazel en yaygın kullanılan nazım şeklidir.
B) Divan edebiyatında genellikle beyit kullanılmıştır.
C) Arap ve Fars edebiyatının etkisi fazladır.
D) Genellikle gazel, kaside, mesnevi, rubai vb. nazım şekilleri kullanılmıştır.
E) Halkın anlayacağı bir dil kullanılmıştır.
CEVAP:E
2. Divan şiirinde yerginin en önemli şairlerindendir. Kaside alanında da adı ilk sıralarda yer alır. Sağlam bir şiir tekniği, ağır ve süslü bir dili, cesur ve fütursuz bir söyleyişi vardır.
Parçada aşağıdaki şairlerin hangisinden bahsedilmiştir?
A) Nabi B) Nef’î
C) Fuzûlî D) Bâki
E) Koca Ragıp Paşa
CEVAP:B
3. Aşağıdaki nazım birimlerinden hangisi Türk edebiyatına özgüdür?
A) Tuyuğ B) Kaside
C) Gazel D) Terciibent
E) Mesnevi
CEVAP:A
4. Aşağıdaki nazım şekillerinden hangisi beyitlerle yazılır?
A) Rubai B) Kıta
C) Şarkı D) Mesnevi
E) Tuyuğ
CEVAP:B
5. “Şikâyetname” aşağıdaki şairlerden hangisine aittir?
A) Nedim B) Bâki
C) Fuzûlî D) Ahmet Paşa
E) Nabi
CEVAP:C
6. Kanuni döneminde fark edilmiş; saraya alınmıştır. Gazelleri ve Kanuni için yazdığı mersiyesi meşhurdur. Sultanü’ş şu’ara (şairlerin sultanı) unvanını almıştır.
Parçada aşağıdaki şairlerin hangisinden bahsedilmiştir?
A) Fuzûlî B) Bakî
C) Nedim D) Neşatî
E) Nailî
CEVAP:B
7. Aşağıdaki cümlelerde gazel ile ilgili verilen bilgilerden hangisiyanlıştır?
A) Gazelin ilk beyti kendi arasında kafiyelidir.
B) Gazelin ilk beytine matla; son beytine makta denir.
C) Monoton bir yapısı olan gazele yek-avaz gazel denir.
D) Gazelin en güzel beytine beytülgazel denir.
E) Gazelleri makamla okuyan kişilere gazelhan denir.
CEVAP:C
8. Aşağıdakilerden hangisi divan edebiyatı nazım şekillerinden birideğildir?
A) Kaside B) Rubai
C) Mesnevi D) Semai
E) Murabba
CEVAP:D
9. Divan edebiyatı nazım şekillerinden “şarkı” için aşağıdaki yargılardan hangisi söylenemez?
A) Nedim en tanınmış şarkı şairidir.
B) İlk defa Türkler tarafından kullanılmıştır.
C) Şarkılar genellikle aşk, güzellik ve tabiat konularında yazılmıştır.
D) Şarkının en güzel örnekleri XVIII. yüzyılda verilmiştir.
E) Divan edebiyatına Araplardan geçmiştir.
CEVAP:E
1O. Aşağıdaki divan edebiyatı nazım şekillerinden hangisinde beyitle yazılanlar bir arada verilmiştir?
A) Şarkı – gazel -mesnevi – rubai
B) Gazel – mesnevi – murabba – kaside
C) Kaside – mesnevi – rubai – murabba
D) Kıta – şarkı – terkibibent – gazel
E) Gazel – kaside – mesnevi
CEVAP:E
11. Aşağıdaki cümlelerden hangisi “gazel ve kaside” ile ilgili doğru bir bilgi değildir?
A) Her ikisinin de kafiyeleniş biçimi aynıdır.
B) Gazel ve kaside bir kişiyi övmek için yazılır.
C) Gazel ve kasidede beyit kullanılır.
D) Gazel ve kaside edebiyatımıza Arap edebiyatından geçmiştir.
E) Gazel ve kasidede matla ve makta beyti vardır.
CEVAP:B
12.Aşağıdakilerden hangisi musammat nazım biçimlerinden biridir?
A) Mesnevi B) Kaside
C) Tuyuğ D) Gazel
E) Muhammes
CEVAP:D
13. “Fuzûlî, Leyla ile Mecnun’u ile bütün edebiyat boyunca tek başına kalmış bir eserin sahibidir. Bâki’nin Mersiye’si gibi, onun Mesnevi’si de uzun zamanı kapatan eserlerdendir. Çağdaşı Yahya Bey gibi, Atai gibi bu yola heves edenler, az çok bölgesel konuları ele almışlar ya da çeviriye özenmişlerdir.”
Parçaya göre Fuzuli’nin Mesnevi’si ile Bâki’nin Mersiyesi’nin ortak özelliği aşağıdakilerden hangisidir?
A) Bu eserlerle “mesnevi” ve “mersiye” devrinin kapanmış olması
B) Şairlerinin bu türlerde başka eser vermemiş olmaları
C) uzun zaman, eşdeğerde benzerlerinin yazılmamış olması
D) Türlerinin ilk örnekleri sayılmaları
E) İki büyük çağdaş şair tarafından yazılmaları
CEVAP:C
14.Nedim’le Fuzûlî’yi karşılaştıran aşağıdaki yargılardan hangisiyanlıştır?
A) Nedim, şiirinde günlük hayatı yansıtmış; Fuzûlî ise bundan kaçınmıştır.
B) İkisi de kasideden çok gazelde başarılı olmuştur.
C) Fuzûlî tasavvuftan esinlenmiş, Nedim tasavvufla hiç ilgilenmemiştir.
D) İkisinde de dil, çağdaşlarına göre daha sadedir.
E) İkisinin de “divan” larından başka, mesnevileri de vardır.
CEVAP:E
15. Gazelin ilk beytine matla(I), genellikle şairin adı bulunan son beytinetegazzül(II), en güzel beytine beytül(III) gazel denir. Her beyti aynı konudan bahseden gazele yek-ahenk(IV), her beyti aynı derecede güzel gazele yek-avaz(V) adı verilir.
Bu parçadaki numaralı terimlerden hangisinin açıklaması yanlıştır?
A) l B) II C) III D) IV E) V
CEVAP:B
16. Çepçevre bahar içinde bir yer gördük
Ferhad ile Şirin’i beraber gördük
Baktık geceden fecre kadar ellerde
Yıldızlara yükselen kadehler gördük.
Bu dörtlüğün nazım şekli aşağıdakilerden hangisidir?
A) Rubai B) Mâni C) Şarkı
D) Murabba E) Türkü
CEVAP:A
17. Aşağıdaki dizelerden hangisi, tümüyle divan edebiyatı ürünlerinden oluşmaktadır?
A) Şarkı, ağıt, rubai, müstezat, mâni
B) Müstezat, mersiye, gazel, naat, münacaat
C) Tuyuğ, kaside, murabba, türkü, gazel
D) Rubai, mahammes, destan, tuyuğ, masal
E) Gazel, şarkı, murabba, mâni, mesnevi
CEVAP:B
b. Aşağıda verilen kavram ve açıklama eşleştirmelerini yapınız.
GAZEL Türk edebiyatına Arap edebiyatından girmiştir, beyit sayısı genellikle 5-15 arasındadır. Aşk, kadın, şarap, tabiat konularında yazılmıştır.
RUBAİ İran edebiyatından bizim edebiyatımıza geçmiş bir nazım şeklidir. Dört mısradan ibaret ama bütünlüğü olan bir şiirdir. Genellikle, bu bir dörtlükte şair dünya görüşünü ifade eder. Kafiye şeması, aaxa şeklindedir.
KASİDE En az 33 en fazla 99 beyitten meydana gelir, bir kişiyi övmek için yazılır.
MESNEVİ Her beyti kendi arasında kafiyelidir. Dinî, tasavvufi, ahlaki, sosyal ve tarihî konular işlenir. Olay örgüsü vardır. Günümüzdeki romanlara benzer.
MURABBA Divan edebiyatında dörtlü, dörtlük anlamına gelir. Son mısralarında nakarat vardır. Daha çok dinî, didaktik konular ile övgü, hiciv, mektup ve mersiye türlerinde kullanılmıştır.
ŞARKI Dörtlükler hâlinde ve bestelenmek için yazılır. Nakarat bölümü vardır. İlk defa Türk edebiyatında kullanılmıştır. Millî bir nazım türümüzdür. Nedim en başarılı örneklerini vermiştir.
c. Aşağıda boş bırakılan yerlere uygun kelimeleri getiriniz.
- Fuzûlî, Hz. Muhammed’e duyduğu coşkulu sevgi, saygı ve kavuşma arzusu ile SU KASİDESİNİ yazmıştır.
- Divan edebiyatı nazım şekilleri GAZEL, KASİDE, MESNEVİ, MÜSTEZAT,KITA, RÜBAİ, MURABBA,ŞARKI, TUYUĞ, MUHAMMES, TEKİBİBET,TERCİBENT
- Şarkı nazım şeklinin Türk edebiyatındaki en önemli şairi NEDİM’dir.
ç. Aşağıdaki bilgilerin başına doğru ise (D), yanlış ise (Y) yazınız.
( Y ) Kaside tasavvuf edebiyatı nazım şekillerindendir.
( D ) Divan edebiyatında aruz vezni kullanılır.
( D ) Kasideler 33- 99 beyit arasında olur.
( D ) Gazelde, aşk, sevgili, şarap ve tabiat güzelliklerinden söz edilir.
A. Coşku ve Heyecanı Dile Getiren Metinler (Şiir)
7. Metin
Muhammes
62. Etkinlik
Şiirin yapısını belirleyerek aşağıya yazınız.
a. Şiirin birim değerini ve sayısını aşağıya yazınız.
a. Birim değeri: beşlik birim sayısı: 4
b.Şiirin bütününde ve birimlerinde ne anlatıldığını kısaca yazınız. Birimler arasındaki ilişkiyi
tartışınız. Sonuçları yazılı olarak ifade ediniz.
tartışınız. Sonuçları yazılı olarak ifade ediniz.
c.Şiirin bir veya iki birimini attığımızda şarkının anlamında bir değişme oluyor mu? Sözlü olarak
ifade ediniz.
ifade ediniz.
d.Yapı özelliklerini belirlediğiniz şiire ne ad verildiğini şiirin başlık bölümüne yazınız.
e. Şiirde dile getirilen duygunun anlatıldığı günümüz şiirlerinden hatırladıklarınızı okuyunuz.
Birimlerde anlatılanlar | Birim değeri: beşlik birim sayısı: 4 | |
Muhammes | Birimler arası ilişki | |
Şairin gönlündeki üzüntüler | Birimler arasında tema olarak bir anlam bağı var; fakat anlam her beşlikte tamamlanmıştır. Beşliklerin yerlerini değiştirsek veya bir dörtlüğü çıkarsak şiirin anlamında herhangi bir değişiklik olmuyor. | |
Gönlün sevgili karşısındaki durumları anlatılmış | ||
Gönlün perişan hali anlatılmakta | Şiirin teması | |
Gönlün durumu | Aşk |
63. Etkinlik
Muhammesin ahenk özelliklerini bularak aşağıdaki şablona yazınız.
KAFİYE-REDİF | ÖLÇÜ | |
“dilim”ler redif
“ây”lar zengin kafiye
“dilim”ler redif
“âre”ler zengin kafiye
“dilim”ler redif
“ân”lar zengin kafiye
“i dilim”ler redif
“ûn”lar zengin kafiye
| | Aruz ölçüsü |
SES-SÖYLEYİŞ
Aruz ölçüsüyle beşlikler halinde söylenmiştir. Her kelime aruz kalıbına uygun seslerden seçilmiştir.
|
64. Etkinlik
a) Şiirde kendi anlamı dışında kullanılan kelimeleri belirleyiniz. Aşağıdaki şablona yazınız
Kendi anlamı dışında kullanılan kelimeler | Kelimelerin gerçek anlamı | Kelimelerin şiirdeki anlamı |
Gönül
Ateş
Put
| Kalp | İnsan gibi düşünülmüş
Gönüldeki aşk sızısı
Sevgili
|
b) Kendi anlamları dışında kullanılan kelimelerin şiiri nasıl etkilediğini belirtiniz.
b) Şiir çok anlamlı bir metin türü olduğu için şiirde kendi anlamı dışında kullanılan kelimeler şiirin çok anlamlı olmasına yardımcı oluyor. Bu yüzden şiirlerde kelimelerin kendi anlamları dışında kullanılması şiirin çağrışım gücünü arttırmaktadır.
65. Etkinlik
İncelediğiniz şiirde divan şiirinde kullanılan ortak imgelerden hangileri vardır? Bu imgeler nasıl kullanılmıştır, yazınız.
Şiirdeki imgeler | İmgelerin nasıl kullanıldığı |
Gönlün ateşlere yanması
Gönlün başsız ayaksız ortalıkta dolaşması
Sitem taşını yüz parça yapması
Gönlün gece gündüz durmadan ağlaması
| İmgeler şiirde şairin vermek istediği mesajı somutlaştırma yarar. Bu dörtlüklerdeki imgelerde bu amaca hizmet etmiştir. |
66. Etkinlik
Şiirdeki edebî sanatları bularak aşağıya yazınız.
Zahm-ı elemin tuttu serâpây dilim | mübalağa |
Âteşlere yandı yine eyvây dilim | |
Ortada gezer bî-ser ü bî-pây dilim | teşhis |
Olmuş bütün âlemlere rüsvây dilim | teşhis |
Eyvây dilim vây dilim vây dilim | tekrir |
Düştü düşeli ol büt-i ayyâre dilim | İstiare(put-sevgili yerine kullanılmış) |
Seng-i sitemi eyledi sad-pâre dilim | mübalağa |
Bir âşık-ı üftâde-i âvâre-dilim | Tekrir |
Derd oldu benim başıma bîçâre dilim | |
Eyvây dilim vây dilim vây dilim | |
Dil olduğu günden berü giryân dilim | teşhis |
Durmaz gece gündüz eder efgân dilim | |
Hecr âteşine olmada sûzân dilim | teşhis |
Dil olduğuna oldu peşîmân dilim | |
Eyvây dilim vay dilim vây dilim | tekrir |
Vasf etsem eğer hâl-i diğer-gün-i dilim | teşhis |
Hâmemle zebânımdan akar hûn-ı dilim | Tekrir |
Esrâr ben ol âşık-ı meftûn-ı dilim | |
Kim oldu bu mısra’ bana mazmûn-i dilim | |
Eyvây dilim vây dilim vây dilim |
67. Etkinlik
a. Şiirde anlatılanların yaşanabilirliğini tartışınız. Sonuçları defterinize yazınız.
a. Şiirde şairler kendi iç derinliklerinde duyguları dile getirmişlerdir. Bu duyguları yaşayanlar için dörtlüklerde söylenenlerin benzeri yaşanabilir; ama aynısının yaşanması mümkün değildir.
b. Şiirde gözlem yapılmış mıdır? Sözlü olarak ifade ediniz.
b. Gözlem yapılmıştır. Metindeki benzetmeler bu gözlemin sonucudur.
68. Etkinlik
Şiiri, birimleri oluşturan düşünceleri de göz önünde bulundurarak yorumlayınız.
69. Etkinlik
Şiirin size hissettirdiklerini aşağıya yazınız.
Hissettiklerim
70.Etkinlik
Esrar Dede’nin hayatı ve edebî kişiliği hakkında çıkarımlar yaparak eserle şair arasındaki ilişkiyi belirleyiniz. Sonuçları sözlü olarak ifade ediniz.
ESRAR DEDE
- Gerçek adı Mehmed olan Esrar Dede 1748 (Hicri 1162) yılında İstanbul‘da doğdu. Doğum tarihi üzerinde bir ihtilaf mevcuttur.
- Çok iyi bir eğitim gördüğü eserlerinden kolayca anlaşılabilmektedir.
- Arapça ve Farsça başta olmak üzere Rumca, Latince ve İtalyanca bilirdi.
- Dile olan ilgisi ve kabiliyetini, Lûgat-ı Tilyan isimli bir Türkçe – İtalyanca sözlük yazmış olmasından da anlıyoruz.
- Karakterinin güzel olduğu, özellikle çok cömert olduğu söylenmiştir.
- Galata Mevlevîhânesi‘nde tanıştığı Şeyh Gâlip ile ömür boyu dost kalmıştır. “Esrâr” mahlasını da, Şeyh Gâlip’e arz edip talebelerinden olunca almıştır.
- Şeyh Gâlip ile tanıştıktan sonra Şeyh Gâlip’in eğitimine girdi.
- Hayatı boyunca Mevlevilik dairesinden çıkmadı. Daha sonraları tezkireci ve meşîhat makamlığını kazanmasına rağmen Şeyh Gâlip’in yanından ayrılmadı.
- Ömrü boyunca Galata Mevlevîhânesi’nde kendisine ayrılan odada yaşadı, eserlerini burda kaleme aldı ve 1796 (Hicri 1211) yılında burada vefat etti.
Eserleri
Dîvân
Tezkire-i Şu’ârâ-yı Mevlevîyye
Mübâreknâme-i Esrâr
Fütüvvetnâme-i Esrâr
Lugat-ı Tilyan
71. Etkinlik
Metinden hareketle Esrar Dede’nin fikrî ve edebî yönünü kavram haritasına yazınız.
- Mutasavvıf bir şairdir.
- Eserlerinde Şeyh Galip’in tesiri görülür.
- Şiirlerinde Mevleviliğin izleri görülür.
- Aruzu şiirlerine ustalıkla uygulamıştır.
- Divan şiirine hâkimdir.
ANLAMA VE YORUMLAMA
72. Etkinlik
a. Nazım şekillerini tema, kafiye düzeni ve mısra örgüsü bakımından inceleyiniz. Sonuçları aşağıdaki şablona yazınız.
TEMA | KİFİYE DÜZENİ | MISRA ÖRGÜSÜ | |
GAZEL | Aşk-tabiat-güzellik.. | Düz kafiye | aa-xa-xa-xa-xa |
KASİDE | övgü | Düz kafiye | aa-xa-xa-xa-xa |
RUBAİ | Felsefi düşünce | Düz kafiye | aaxa |
ŞARKI | Aşk-güzellik | Düz kafiye | aaaa |
MURABBA | Aşk-tabiat-güzellik | Düz kafiye | aaaa-bbba-ccca-ddda |
MUHAMMES | Aşk-tabiat-güzellik | Düz kafiye | aaaaa-bbbb-cccc-dddd |
TERKİBİBENT | Felsefi düşünce | Düz kafiye | aa-xa-xa-xa-xa-xa-xa-bb |
b. İki gruba ayrılınız. Yukarıda özelliklerini belirlediğiniz nazım şekillerini benzer ve farklı özelliklerine göre gruplandırınız. Sonuçları renkli kartonlara yazarak sınıf panosuna asınız.
73. Etkinlik
a.İncelediğiniz şiirlerdeki ortak mazmunları ve bu mazmunların şiirlerde nasıl kullanıldığını
tespit ederek renkli kartonlara yazınız ve bunları sınıf panosuna asınız.
tespit ederek renkli kartonlara yazınız ve bunları sınıf panosuna asınız.
b.Bu mazmunların kullanıldığı farklı şiir örnekleri bularak bunları sınıfta okuyunuz.
b.
73. Etkinlik
Aşağıda Cumhuriyet Dönemine ait modern bir şiir örneği verilmiştir. Bu şiirle, işlediğiniz divan şiirlerini birim-anlam ilişkisi yönüyle karşılaştırınız. Sonuçları aşağıdaki bölüme kısaca yazınız.
Nerdesin
Geceleyin bir ses böler uykumu,
İçim ürpermeyle dolar: -Nerdesin?
Arıyorum yıllar var ki ben onu,
Âşıkıyım beni çağıran bu sesin.
Gün olur sürüyüp beni derbeder,
Bu ses rüzgârlara karışır gider.
Gün olur peşimden yürür beraber,
Ansızın haykırır bana: – Nerdesin?
Bütün sevgileri atıp içimden
Varlığımı yalnız ona verdim ben,
Elverir ki bir gün bana derinden,
Tâ derinden bir gün bana ‘Gel’ desin.
Ahmet Kutsi TECER
Yukarıdaki şiir birim yönünden rubai-şarkı ve murabbaya benzemektedir. İşlediği tema ve anlam yönünden ise gazel-şarkı-murabba-muhammese benzemektedir.
75. Etkinlik
İki gruba ayrılınız. Birinci grup Millî Edebiyat, ikinci grup da Cumhuriyet Dönemine ait aşağıdaki şiir örnekleri ile incelediğiniz divan şiirlerini ritim yönünden karşılaştırsın. Sonuçları maddeler hâlinde tahtaya yazınız.
76.Etkinlik
a. İncelediğiniz şiirlerden hareketle divan şiirinde ele alınan temaların evrenselliğini ve insana
özgü olup olmadığını tartışınız. Sonuçları sözlü olarak ifade ediniz.
özgü olup olmadığını tartışınız. Sonuçları sözlü olarak ifade ediniz.
a. Divan şiirindeki temalar genel olarak aşk temasıdır ve bu tema evrenseldir ve bireye özgüdür.
b.İncelediğiniz divan şiirlerinin temalarını “soyutluk-somutluk” bakımından karşılaştırınız.
Sonuçları maddeler hâlinde tahtaya yazınız.
Sonuçları maddeler hâlinde tahtaya yazınız.
b. Divan şiirinin temaları soyuttur. Çünkü divan şiirinde orijinal hayaller bulmak esastır.
c. Divan şiirinin kendisini üreten kültür ve toplumla ilişkisini tartışarak yorumlayınız.
c. Divan şiiri kültürlü insanlar arasında yayılmış ve okunmuştur. Bu şiirde Osmanlı toplumunun şiir anlayışını ve kültürel yapısını bulmak mümkündür. Divan şiiri yazmak zor ve bir o kadar da zahmetli bir iştir. Bu şiiri yazmak için kıvrak bir zekaya iyi bir şiir kültürüne sahip olmak gereklidir.
d. Divan şiirinin kendine özgü bir zevk ve anlayış çevresinde oluştuğu söylenebilir mi? Düşüncelerinizi belirtiniz.
d. Divan şiirinin kendine özgü bir zevk anlayışı vardır. Yani bu şiirler kendi içinde bir bütündür.
77.Etkinlik
Divan edebiyatında Farsça ve Arapça kelimelerin çok kullanılmasının sebeplerini tartışınız. Sonuçları sözlü olarak ifade ediniz.
Osmanlı toplumunda halk arasında üç dil konuşuluyordu. Farsça kültür ve edebiyat dili, Arapça ilim dili, Türkçe ise halkın konuştuğu dildi. Üç dilin aktif olarak konuşulduğu bir yerde bu kelimelerinde şiirde sıkça konuşulması gayet normaldir. Osmanlı şiirine bu gözle bakmak gereklidir.
78. Etkinlik
Koşukla gazeli tablodaki ölçütlere göre karşılaştırınız. Sonuçları sözlü olarak ifade ediniz.
TEMA | YAPI | AHENK | DİL | SÖYLEYİŞ | |
KOŞUK | Aşk-tabiat-kahramanlık-güzellik | Dörtlüklerle kurulmuş | Hece ölçüsüyle ve yarım kafiye ile ahenk sağlanmış | Sade bir dil kullanılmış | Dörtlüklerle ve sade bir dille söylenmiş |
GAZEL | Aşk-tabiat-güzellik | Beyitlerle kurulmuş | Aruz ölçüsü ve zengin kafiye ile ahenk sağlanmış | Süslü ve sanatlı bir dil kullanılmış | Beyitlerle ve süslü bir dille söylenmiş |
DEĞERLENDİRME
a. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.
1. Aşağıdaki cümlelerden hangisi divan edebiyatının özelliklerindendeğildir?
A) Gazel en yaygın kullanılan nazım şeklidir.
B) Divan edebiyatında genellikle beyit kullanılmıştır.
C) Arap ve Fars edebiyatının etkisi fazladır.
D) Genellikle gazel, kaside, mesnevi, rubai vb. nazım şekilleri kullanılmıştır.
E) Halkın anlayacağı bir dil kullanılmıştır.
CEVAP:E
2. Divan şiirinde yerginin en önemli şairlerindendir. Kaside alanında da adı ilk sıralarda yer alır. Sağlam bir şiir tekniği, ağır ve süslü bir dili, cesur ve fütursuz bir söyleyişi vardır.
Parçada aşağıdaki şairlerin hangisinden bahsedilmiştir?
A) Nabi B) Nef’î
C) Fuzûlî D) Bâki
E) Koca Ragıp Paşa
CEVAP:B
3. Aşağıdaki nazım birimlerinden hangisi Türk edebiyatına özgüdür?
A) Tuyuğ B) Kaside
C) Gazel D) Terciibent
E) Mesnevi
CEVAP:A
4. Aşağıdaki nazım şekillerinden hangisi beyitlerle yazılır?
A) Rubai B) Kıta
C) Şarkı D) Mesnevi
E) Tuyuğ
CEVAP:B
5. “Şikâyetname” aşağıdaki şairlerden hangisine aittir?
A) Nedim B) Bâki
C) Fuzûlî D) Ahmet Paşa
E) Nabi
CEVAP:C
6. Kanuni döneminde fark edilmiş; saraya alınmıştır. Gazelleri ve Kanuni için yazdığı mersiyesi meşhurdur. Sultanü’ş şu’ara (şairlerin sultanı) unvanını almıştır.
Parçada aşağıdaki şairlerin hangisinden bahsedilmiştir?
A) Fuzûlî B) Bakî
C) Nedim D) Neşatî
E) Nailî
CEVAP:B
7. Aşağıdaki cümlelerde gazel ile ilgili verilen bilgilerden hangisiyanlıştır?
A) Gazelin ilk beyti kendi arasında kafiyelidir.
B) Gazelin ilk beytine matla; son beytine makta denir.
C) Monoton bir yapısı olan gazele yek-avaz gazel denir.
D) Gazelin en güzel beytine beytülgazel denir.
E) Gazelleri makamla okuyan kişilere gazelhan denir.
CEVAP:C
8. Aşağıdakilerden hangisi divan edebiyatı nazım şekillerinden birideğildir?
A) Kaside B) Rubai
C) Mesnevi D) Semai
E) Murabba
CEVAP:D
9. Divan edebiyatı nazım şekillerinden “şarkı” için aşağıdaki yargılardan hangisi söylenemez?
A) Nedim en tanınmış şarkı şairidir.
B) İlk defa Türkler tarafından kullanılmıştır.
C) Şarkılar genellikle aşk, güzellik ve tabiat konularında yazılmıştır.
D) Şarkının en güzel örnekleri XVIII. yüzyılda verilmiştir.
E) Divan edebiyatına Araplardan geçmiştir.
CEVAP:E
1O. Aşağıdaki divan edebiyatı nazım şekillerinden hangisinde beyitle yazılanlar bir arada verilmiştir?
A) Şarkı – gazel -mesnevi – rubai
B) Gazel – mesnevi – murabba – kaside
C) Kaside – mesnevi – rubai – murabba
D) Kıta – şarkı – terkibibent – gazel
E) Gazel – kaside – mesnevi
CEVAP:E
11. Aşağıdaki cümlelerden hangisi “gazel ve kaside” ile ilgili doğru bir bilgi değildir?
A) Her ikisinin de kafiyeleniş biçimi aynıdır.
B) Gazel ve kaside bir kişiyi övmek için yazılır.
C) Gazel ve kasidede beyit kullanılır.
D) Gazel ve kaside edebiyatımıza Arap edebiyatından geçmiştir.
E) Gazel ve kasidede matla ve makta beyti vardır.
CEVAP:B
12.Aşağıdakilerden hangisi musammat nazım biçimlerinden biridir?
A) Mesnevi B) Kaside
C) Tuyuğ D) Gazel
E) Muhammes
CEVAP:D
13. “Fuzûlî, Leyla ile Mecnun’u ile bütün edebiyat boyunca tek başına kalmış bir eserin sahibidir. Bâki’nin Mersiye’si gibi, onun Mesnevi’si de uzun zamanı kapatan eserlerdendir. Çağdaşı Yahya Bey gibi, Atai gibi bu yola heves edenler, az çok bölgesel konuları ele almışlar ya da çeviriye özenmişlerdir.”
Parçaya göre Fuzuli’nin Mesnevi’si ile Bâki’nin Mersiyesi’nin ortak özelliği aşağıdakilerden hangisidir?
A) Bu eserlerle “mesnevi” ve “mersiye” devrinin kapanmış olması
B) Şairlerinin bu türlerde başka eser vermemiş olmaları
C) uzun zaman, eşdeğerde benzerlerinin yazılmamış olması
D) Türlerinin ilk örnekleri sayılmaları
E) İki büyük çağdaş şair tarafından yazılmaları
CEVAP:C
14.Nedim’le Fuzûlî’yi karşılaştıran aşağıdaki yargılardan hangisiyanlıştır?
A) Nedim, şiirinde günlük hayatı yansıtmış; Fuzûlî ise bundan kaçınmıştır.
B) İkisi de kasideden çok gazelde başarılı olmuştur.
C) Fuzûlî tasavvuftan esinlenmiş, Nedim tasavvufla hiç ilgilenmemiştir.
D) İkisinde de dil, çağdaşlarına göre daha sadedir.
E) İkisinin de “divan” larından başka, mesnevileri de vardır.
CEVAP:E
15. Gazelin ilk beytine matla(I), genellikle şairin adı bulunan son beytinetegazzül(II), en güzel beytine beytül(III) gazel denir. Her beyti aynı konudan bahseden gazele yek-ahenk(IV), her beyti aynı derecede güzel gazele yek-avaz(V) adı verilir.
Bu parçadaki numaralı terimlerden hangisinin açıklaması yanlıştır?
A) l B) II C) III D) IV E) V
CEVAP:B
16. Çepçevre bahar içinde bir yer gördük
Ferhad ile Şirin’i beraber gördük
Baktık geceden fecre kadar ellerde
Yıldızlara yükselen kadehler gördük.
Bu dörtlüğün nazım şekli aşağıdakilerden hangisidir?
A) Rubai B) Mâni C) Şarkı
D) Murabba E) Türkü
CEVAP:A
17. Aşağıdaki dizelerden hangisi, tümüyle divan edebiyatı ürünlerinden oluşmaktadır?
A) Şarkı, ağıt, rubai, müstezat, mâni
B) Müstezat, mersiye, gazel, naat, münacaat
C) Tuyuğ, kaside, murabba, türkü, gazel
D) Rubai, mahammes, destan, tuyuğ, masal
E) Gazel, şarkı, murabba, mâni, mesnevi
CEVAP:B
b. Aşağıda verilen kavram ve açıklama eşleştirmelerini yapınız.
GAZEL | Türk edebiyatına Arap edebiyatından girmiştir, beyit sayısı genellikle 5-15 arasındadır. Aşk, kadın, şarap, tabiat konularında yazılmıştır. |
RUBAİ | İran edebiyatından bizim edebiyatımıza geçmiş bir nazım şeklidir. Dört mısradan ibaret ama bütünlüğü olan bir şiirdir. Genellikle, bu bir dörtlükte şair dünya görüşünü ifade eder. Kafiye şeması, aaxa şeklindedir. |
KASİDE | En az 33 en fazla 99 beyitten meydana gelir, bir kişiyi övmek için yazılır. |
MESNEVİ | Her beyti kendi arasında kafiyelidir. Dinî, tasavvufi, ahlaki, sosyal ve tarihî konular işlenir. Olay örgüsü vardır. Günümüzdeki romanlara benzer. |
MURABBA | Divan edebiyatında dörtlü, dörtlük anlamına gelir. Son mısralarında nakarat vardır. Daha çok dinî, didaktik konular ile övgü, hiciv, mektup ve mersiye türlerinde kullanılmıştır. |
ŞARKI | Dörtlükler hâlinde ve bestelenmek için yazılır. Nakarat bölümü vardır. İlk defa Türk edebiyatında kullanılmıştır. Millî bir nazım türümüzdür. Nedim en başarılı örneklerini vermiştir. |
c. Aşağıda boş bırakılan yerlere uygun kelimeleri getiriniz.
- Fuzûlî, Hz. Muhammed’e duyduğu coşkulu sevgi, saygı ve kavuşma arzusu ile SU KASİDESİNİ yazmıştır.
- Divan edebiyatı nazım şekilleri GAZEL, KASİDE, MESNEVİ, MÜSTEZAT,KITA, RÜBAİ, MURABBA,ŞARKI, TUYUĞ, MUHAMMES, TEKİBİBET,TERCİBENT
- Şarkı nazım şeklinin Türk edebiyatındaki en önemli şairi NEDİM’dir.
ç. Aşağıdaki bilgilerin başına doğru ise (D), yanlış ise (Y) yazınız.
( Y ) Kaside tasavvuf edebiyatı nazım şekillerindendir.
( D ) Divan edebiyatında aruz vezni kullanılır.
( D ) Kasideler 33- 99 beyit arasında olur.
( D ) Gazelde, aşk, sevgili, şarap ve tabiat güzelliklerinden söz edilir.
Zambak Yayınları 10. Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları sayfa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ve diğer Çalışma Kitabı sayfalarına buradan göz atabilirsiniz.
10. Sınıf Türk Edebiyatı Zambak Yayınları Ders Kitabı Cevapları, 10.Sınıf Türk Edebiyatı Zambak Yayınları ders Kitabı Cevap Anahtarı Zambak Yayınları, 10.Sınıf Zambak Yayınları Türk Edebiyat Ders Kitabı Cevapları, 10. Sınıf Zambak Yayınları Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevap Anahtarı bul, 10. Sınıf Zambak Yayınları Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları, 10.Sınıf Türk Edebiyatı Zambak Yayınları Ders Kitabı Cevap Anahtarı çöz, Zambak Yayınları 10.Sınıf Türk Edebiyatı Dersi Ders Kitabı Cevap Anahtarı ödev, Zambak Yayınları 10.Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları, Zambak Yayınları 10.Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevap Anahtarı, 10. Sınıf Zambak Yayınları Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları, Zambak Yayınları 10.Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevap Anahtarı bul, 10.Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları, Zambak Yayınları 10.Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevap Anahtarı çöz, 10.Sınıf Zambak Yayınları Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevap Anahtarı ödev
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder