10. Sınıf Türk Edebiyatı Zambak Yayınları Ders Kitabı Cevapları Sayfa 133-137 - Ders Kitabı Cevapları

Yeni Yayınlar

Ağustos 27, 2014

10. Sınıf Türk Edebiyatı Zambak Yayınları Ders Kitabı Cevapları Sayfa 133-137

Edit
 DERS KİTABI CEVAPLARINA BURADAN ULAŞABİLİRSİNİZ! 
10. Sınıf Türk Edebiyatı Zambak Yayınları Ders Kitabı Cevapları Sayfa 133-137

10. Sınıf Türk Edebiyatı Zambak Yayınları Ders Kitabı Cevapları, 10.Sınıf Türk Edebiyatı Zambak Yayınları ders Kitabı Cevap Anahtarı Zambak Yayınları, 10.Sınıf Zambak Yayınları Türk Edebiyat Ders Kitabı Cevapları, 10. Sınıf Zambak Yayınları Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevap Anahtarı bul, 10. Sınıf Zambak Yayınları Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları, 10.Sınıf Türk Edebiyatı Zambak Yayınları Ders Kitabı Cevap Anahtarı çöz, Zambak Yayınları 10.Sınıf Türk Edebiyatı Dersi Ders Kitabı Cevap Anahtarı ödev, Zambak Yayınları 10.Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı CevaplarıZambak Yayınları 10.Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevap Anahtarı, 10. Sınıf Zambak Yayınları Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları, Zambak Yayınları 10.Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevap Anahtarı bul, 10.Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı CevaplarıZambak Yayınları 10.Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevap Anahtarı çöz, 10.Sınıf Zambak Yayınları Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevap Anahtarı ödev

10. Sınıf Türk Edebiyatı Zambak Yayınları DERS Kitabı Cevapları Tüm Sayfalar. Sitemizde 10. Sınıf Türk Edebiyatı Zambak Yayınları Ders Kitabı Cevapları Tüm Sayfalar cevaplarını bulabilirsiniz. Öncelikle siz kendiniz yapmayı deneyin. Burdaki amacımız size yapamadığınız sorularda, yada aklınıza takılan, yerlerde yardımcı olmaktır. Lütfen burdan kontol ediniz, burdan bakıp aynısını yazmak öğrenmeniz açıısndan faydalı olmayacaktır. 2014-2015 Eğitim öğretim yılı.


Altta yer alan cevaplarla kendi cevaplarınızı karşılaştırarak sorularla,çözümlerle ilgili fikir elde edebilirsiniz.Siz değerli öğrenci arkadaşlarımıza derslerinde yardımcı olmak adına çalışma kitabı cevapları ve ders kitabı cevapların sunuyoruz. Sitemizde çalışma kitabı cevaplarının yanı sıra derslerin kitabı cevapları da bulunmaktadır. Ek olarak birden çok yayın evinin bu kitapları yayınlaması nedeniyle kitaplar sizin kullandıklarınız ile farklılık gösterebilir. Bu sebeple farklı bir yayının kitap cevaplarını sitemizden arayarak bulabilirsiniz. Bütün Yayınların cevapları sitemizde bulunmaktadır.

  10-14.Sayfa    15-19.Sayfa    22-24.Sayfa    25-27.Sayfa
  28-33.Sayfa    34-40.Sayfa    41-45.Sayfa    48-50.Sayfa
  51-56.Sayfa    57-60. Sayfa       >>ileri
           <<Geri

 * Not: Cevap Kağıtları, Çözdüğünüz Soruları Kontrol Etmeniz Amacıyla Eklenmiştir.

A. Coşku ve Heyecanı Dile Getiren Metinler (Şiir)
6. Metin
TERKİB-İ BENT
51.  Etkinlik

Terkibibendin yapı özellikleriyle ilgili bir sunum hazırlayınız.

  • Terkib-i bend bentlerle kurulan uzun bir nazım biçimidir.
  • Yaşamdan, talihten şikâyet; felsefî düşünceler, dinî, tasavvufî konular ve toplumsal yergilerin işlendiği şiirlerdir.
  • Bentlerin kafiye düzeni gazele benzer.
  • En az beş en fazla on bentten oluşur.
  • Her bent de beş ilâ 10 beyitten oluşur.
  • Her bendin (terkib-hane, kıta) sonunda vasıta beyti denen bir beyit vardır.
  • Her bendin sonunda farklı vasıta beyitleri kullanılır.
  • Bunlar bentlerden ayrı olarak kendi aralarında uyaklanır.
  • Bentlerin kafiyelenişi gazeldeki gibidir. aa xa xa xa xa xa bb cc xc xc xc xc xc dd … (aa aa aa aa aa aa bb cc cc cc cc cc cc dd)
  • Edebiyatımızda Bağdatlı Ruhî ve Ziya Paşa bu türün iki önemli şairidir. İkisi de toplumsal konularda terkib-i bent yazmıştır.

Hazırladığınız sunum doğrultusunda Bağdatlı Ruhi’nin 17 bendlik Terkibibendi’nin 8 ve 13. bendini yapı özellikleri bakımından inceleyiniz.
  • Her bendin (terkib-hane, kıta) sonunda vasıta beyti denen bir beyit vardır.
  • Her bendin sonunda farklı vasıta beyitleri kullanılır.
  • Bunlar bentlerden ayrı olarak kendi aralarında uyaklanır.
  • Bentlerin kafiyelenişi gazeldeki gibidir. aa xa xa xa xa xa bb cc xc xc xc xc xc dd … (aa aa aa aa aa aa bb cc cc cc cc cc cc dd)
  • Edebiyatımızda Bağdatlı Ruhî ve Ziya Paşa bu türün iki önemli şairidir.
  • İkisi de toplumsal konularda terkib-i bent yazmıştır.

a.Şiirin birim değerini ve sayısını aşağıya yazınız.
A. Birim değeri:8 BEYİT   Birim sayısı:2 BENT
b.Şiirin bütününde ve birimlerinde ne anlatıldığını kısaca yazınız. Birimler arasındaki ilişkiyi tartışınız.
Sonuçları yazılı olarak ifade ediniz.
c.Şiirden bir veya iki birim attığımızda terkibibendin anlamında bir değişiklik oluyor mu? Sözlü
olarak ifade ediniz.
d.Yapı özelliklerini belirlediğiniz şiire ne ad verildiğini şiirin başlık bölümüne yazınız.
terkibibent
e.Şiirde dile getirilen duygunun anlatıldığı günümüz şiirlerinden hatırladıklarınızı okuyunuz.
Birimlerde anlatılanlarVIIBirim değeri:8 BEYİT
Birim sayısı:2 BENT  
XII
Cimri   zenginin mal varlığı elinden gittiğinde neler yaptığıHalkın   durumu anlatılmıştır.
Ölüm   geldiğinde insanın boşuna feryat figan ettiğiniBirimler arasındaki ilişki: beyitler   arasında tema olarak bir ilişki vardır. Ama anlam her beyitte tamamlanmış,   bir sonraki beyite anlam taşmamıştır. Bu beyitlerden herhangi birini  bentten çıkardığımızda anlamın   bozulmadığını görmekteyiz.İnsanın   çektiği sıkıntıların durumu üzerinde durulmuştur.
Misafir   olduğumuz dünyada neler kazandığımızKimseden   bir himmet beklemememiz gerektiği üzerinde durulmuştur.
İnsanın   dünyadaki durumuCimrilerin   durumu anlatılmış
Bu dünyadan   nasıl gitmemiz gerektiğiCömertliğin   kalmadığı üzerinde durulmuştur.
Biriktirdiğimiz   malların kimseye bir fayda getirmeyeceğiVefa   üzerinde durulmuştur
İnsan   aklına güvenilmemesi gerektiğiCahillerin   durumu anlatılmıştır
Akıllı ve   bilgin insanların bu durumlar karşısında neler yapması gerektiğiDua ve   yardım dilekleri dile getirlmiştir.

52. Etkinlik
Terkibibendin ahenk özelliklerini bularak aşağıdaki şablona yazınız.
KAFİYE-REDİF ÖLÇÜ
“den”ler redif

“â”lar tam kafiye

“de”ler redif
“Emek” zengin(tunç) kafiye

“er mi”ler redif

 Aruz ölçüsü
  
 SES-SÖYLEYİŞ

Aruz ölçüsüyle beyitler halinde söylenmiştir. Her kelime   aruz kalıbına uygun seslerden seçilmiştir.
53. Etkinlik
a) Şiirde kendi anlamı dışında kullanılan kelimeleri belirleyiniz. Aşağıdaki şablona yazınız

Kendi anlamı dışında kullanılan   kelimelerKelimelerin gerçek anlamıKelimelerin şiirdeki anlamı
Ciğer-pare
Gümüş-altın
Fanilik ülkesi
Ölüm oku

İnsan organı
Değerli madenler

Mal-mülk
Mal-mülk
Dünya
Ecel

b) Kendi anlamları dışında kullanılan kelimelerin şiiri nasıl etkilediğini belirtiniz.
b) Şiir çok anlamlı bir metin türü olduğu için şiirde kendi anlamı dışında kullanılan kelimeler şiirin çok anlamlı olmasına yardımcı oluyor. Bu yüzden şiirlerde kelimelerin kendi anlamları dışında kullanılması şiirin çağrışım gücünü arttırmaktadır.

54. Etkinlik
İncelediğiniz şiirde divan şiirinde kullanılan ortak imgelerden hangileri vardır? Bu imgeler nasıl kullanılmıştır, yazınız.
Şiirdeki imgelerİmgelerin nasıl kullanıldığı
Gözden ciğer-parelerin   çıkması
Gümüş ve altından   ayırmak
Fanilik ülkesi
Mezbelelik
Gümüş ve altını siper   etmek
Dünyayı yemek
Feleğin tepesine ayak   basmak
İmgeler şiirde şairin   vermek istediği mesajı somutlaştırma yarar. Bu dörtlüklerdeki imgelerde bu   amaca hizmet etmiştir.

55. Etkinlik
Şiirdeki edebî sanatları bularak aşağıya yazınız.
VIII 
  •   Giryen kopar ey hâce meger kim ciğerden
Nida-teşhis-mübalağa
Kim çıkdı   ciger-pârelerün çeşm-i terunden
  
  •   Bin girye idersen seni âhir ayırurlar
Mübalağa-tenasüp
Ferzend ü   zen ü tantana-i sîm ü zerinden
  
  •   Bu mülk-i fenâya ki ‘ademden sefer itdün
istifham
Sûdun nedür   ancak anı bilsen seferünden
  
  • Yok çıkmağa gönlün   der-i dünyâ-yı denîden
İstifham-teşbih
B’illahi di   hoşnûd mısın yohsa yirinden
  
  •   Bu mezbeleden şöyle güzâr eyleyigör kim
İstiare
Bir zerre   gubâr irmeye tâ rehgüzeründen
  
  •   Sîm ile zeri kendüne kat kat siper itdün
Teşbih-istifham
Merg okını   geçmez mi sanursın siperünden
  
  •   Akl adın anup kendüni teşvîşe bırakma
tezat
Dîvâne olup   ref-i kalem kıl üzerinden
  
  •   Ey hâce eger kim sen isen ‘akil ü dânâ
Nida-tezat
Şeydâlıgı   bin akla degişmez dil-i şeydâ
  

XIII 
  •   Dünyâ talebiyle kimisi halkun emekde
Mecazı-ı Mürsel=Dünyayı yemekte derken dünyayı değil   nimetlerini yemekte.
Kimi oturup   zevk ile dünyâyı yemekde
 
  •   Yok derdüne bir çâre ider mir ü gedâdan
Tezat
Sen   çekdügün âlâmı gerek sakla gerek de
  
  •   A’yân-i cihândan kerem umma anı sanma
Tenasüp
Âsâr-i ‘atâ   ola ya paşada ya begde
 
  •   Matbahlarına aç varan âdem degenek yir
 
Derbânları   var göz kapuda el degenekde
 
  •   Bir devrde geldük bu fenâ ‘âleme biz kim
 
Âsâr-i   kerem var ne beşerde ne melekde
  
  •   Agyâr vefâdan dem urur yâr cefadan
Tezat
 Âdemde vefâ olmaya var ola köpekde
  
  •   Evc-i felege basdı kadem câh ile câhil
 
 Erbâb-i kemâlün yiri yok zîr-i felekde
  
  •   Ya Rab bize bir er bulunup himmet ider mi
İstifham
Yoksa   günimüz böyle felâketle geçer mi
  

56. Etkinlik
a.Şiirde anlatılanların yaşanabilirliğini tartışınız. Sonuçları belirtiniz.
a. Şiirde şairler kendi iç derinliklerinde duyguları dile getirmişlerdir. Bu duyguları yaşayanlar için dörtlüklerde söylenenlerin benzeri yaşanabilir; ama aynısının yaşanması mümkün değildir.
b. Şiirde gözlem yapılmış mıdır? Sözlü olarak ifade ediniz.
b.  Gözlem yapılmıştır. Metinde anlatılanların çoğu bu gözlemlerin sonucudur.

57. Etkinlik
Şiiri, birimleri oluşturan düşünceleri de göz önünde bulundurarak yorumlayınız. Düşünceleri­nizi sözlü olarak ifade ediniz.
Şiir bu dünyadaki insanların durumu anlatmaktadır. Düşünce ağırlıklı bir şiirdir. Zengin ve cimri insanın durumu, vefalı vefasız insanın durumu gibi dünya işleri üzerinde durulmuştur. Şiir çıkarılacak dersler açısından oldukça anlamlıdır.

58. Etkinlik
Şiirin size hissettirdiklerini aşağıya yazınız.
Hissettiklerim
59.Etkinlik (Okul dışı etkinlik)
Bağdatlı Ruhi’nin hayatı ve edebî kişiliği hakkında çıkarımlar yaparak eserle şair arasındaki ilişkiyi belirleyiniz. Sonuçları sözlü olarak ifade ediniz.
BAĞDATLI RUHÎ
  • Ne zaman doğduğu konusunda kesin bir bilgi yoktur.
  • Asıl adı Osman’dır.  Ayaz Paşa’nın bendelerinden olan babası Bağdat’a gelerek gönüllü bölüğe girmiş, evlenmiş, Ruhi orada doğmuştur.
  • Genç yaşında şiir yazmağa başladı.  İyi bir öğrenim gördü.
  • Tasavvuf üzerinde çalıştı.
  • Farsçayı iyi öğrendi.
  • Bağdat’a gelen birçok bilgin ve sanatçılarla görüştü.
  • Fuzulî ile tanıştı, birçok yer gezdi.
  • 1605 yılında Şam’da öldü.
  • Gazellerinde kalender ruhunun, pervasız aşkının ve tasavvufî düşüncelerin derin izleri vardır.
  • Terkib-i bentleriyle tanınmıştır.
  • Şiirlerini Divan’da toplamıştır.
60.         Etkinlik
Metinden hareketle Bağdatlı Ruhi’nin fikrî ve edebî yönünü aşağıdaki kavram haritasına yazınız.
  • Terkibibentleriyle tanınmıştır.
  • İyi bir öğrenim görmüştür.
  • Divan şiirine ve aruza hâkimdir.
  • Şiirlerinde tasavvufun etkisi vardır.
  • Şiirleri düşünce ağırlıklıdır.

61.Etkinlik
Rubai, şarkı, murabba ve terkibibent hakkında öğrendiklerinizi aşağıdaki boş bırakılan yere yazınız.
RÜBAİ
  • Rubaî, kendine özgü bir ölçüsü olan, 4 dizelik ( mısralık ) bir nazım biçimidir.
  • Rubaîlerde birinci, ikinci, dördüncü dizeler uyaklı, üçüncü dize ise serbesttir.
  • Rubaîler genellikle mahlâssız şiirlerdir ve divan şairlerinin divanlarının sonunda rubaiyyat başlığı altında sıralanırlar. Bu türün tartışmasız en büyük şairi Ömer Hayyam’dır.
  • Türk edebiyatında Mevlânâ’nın Farsça yazdığı felsefî rubaîler bu türün hızla yayılmasına neden oldu.
  •  Kara Fazlî, Fuzuli 16. yüzyılda bu türün en usta örneklerini verdiler.
  • Divan edebiyatı’nda 17. yüzyıl rubaînin altın çağı oldu.
  • Azmizade Haletî, yazdığı bin kadar rubaî ile “en büyük Osmanlı rubaî şairi” olarak tanındı.
  • Cumhuriyet döneminin en büyük rubaî ustası ise Yahya Kemal Beyatlı’dır.
  • Arif Nihat Asya ise rubaîlerini “Rubaiyyat-ı Arif ” adlı eserinde toplamıştır.

ŞARKI
  • Divan şiirine Türklerin kazandırdığı bir türdür.
  • Şarkı, Divan şiirinde bestelenmek için, uygun ölçü kalıpları ile yazılan ve çoğunlukla 4 dizelik bendlerden oluşan nazım birimidir.
  • Kafiye düzeni; x değişken aa xa şeklindedir.
  • Murabbaya benzer. 5 ya da 6 dizelik bendlerden de oluşabilir.
  • Üçüncü dizeye meyan, dördüncü dizeye nakarat denir.
  • Aşk, sevgili, ayrılık, içki ve eğlence konularında yazılır.
  • Divan edebiyatının ilk şarkı yazarı Nail-i Kadim’dir.
  • Lale Devrinde ise en önemli temsilcisi Nedim’dir.
  • En çok şarkıyı Enderunlu Vasıf yazmıştır.
  • Şarkı çeştli ses sanatçıları tarafından söylenerek Türk toplumunun musikisinde önemli bir yer tutmaktadır.
  • Şarkıda şair son bendde mahlasını söyler.
  • Şarkıda her bentin üçüncü mısrası miyan(orta) miyanhânedir.
  • Miyan daha çok şarkının en güzel ve dokunaklı bölümüdür. Bestenin en önemli bölümüdür.
  • Şarkıların konusu genellikle aşk, sevgilinin güzelliği, eğlence ve içkidir.
  • Halk edebiyatında türkü türünün divan edebiyatına yansıması gibidir.


MURABBA
  • Murabba bent adı verilen dört dizelik kıt’alardan oluşan şiir türüdür.
  • Kelime anlamı “dörtlük” demektir.
  • Uyak düzeni genelde aaaa/ bbba/ ccca/ ddda/… şeklinde olmakla beraber, ilk bendi kafiyeli olmayan ya da sonraki bentlerde kafiyesi tekrarlanmayan murabbalar da vardır.
  • Çoğu zaman üç ilâ yedi bentten oluşur.
  • Divan edebiyatında 15. yüzyılda sultanü’ş-şuara (şairler sultanı) unvanlıAhmet Paşa tarafından kullanılmıştır.
  • Tanzimat edebiyatında da Namık Kemal bu türün başarılı örneklerini vermiştir.
  • 19. yüzyılın ikinci yarısından itibaren şarkı şeklinde bestelenen eserlerin büyük bir kısmı murabba tarzında yazılmıştır.

TERKİB-İ BENT
  • Terkib-i bend bentlerle kurulan uzun bir nazım biçimidir.
  • Yaşamdan, talihten şikâyet; felsefî düşünceler, dinî, tasavvufî konular ve toplumsal yergilerin işlendiği şiirlerdir.
  • En az beş en fazla on bentten oluşur.
  • Her bent de beş ilâ 10 beyitten oluşur.
  • Bentlerin kafiye düzeni gazele benzer.
  • Her bendin (terkib-hane, kıta) sonunda vasıta beyti denen bir beyit vardır.
  • Her bendin sonunda farklı vasıta beyitleri kullanılır.
  • Bunlar bentlerden ayrı olarak kendi aralarında uyaklanır.
  • Bentlerin kafiyelenişi gazeldeki gibidir. aa xa xa xa xa xa bb cc xc xc xc xc xc dd … (aa aa aa aa aa aa bb cc cc cc cc cc cc dd)
  • Edebiyatımızda Bağdatlı Ruhî ve Ziya Paşa bu türün iki önemli şairidir.
  • İkisi de toplumsal konularda terkib-i bent yazmıştır.

Zambak Yayınları 10. Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları sayfa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ve diğer Çalışma Kitabı sayfalarına buradan göz atabilirsiniz.

10. Sınıf Türk Edebiyatı Zambak Yayınları Ders Kitabı Cevapları, 10.Sınıf Türk Edebiyatı Zambak Yayınları ders Kitabı Cevap Anahtarı Zambak Yayınları, 10.Sınıf Zambak Yayınları Türk Edebiyat Ders Kitabı Cevapları, 10. Sınıf Zambak Yayınları Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevap Anahtarı bul, 10. Sınıf Zambak Yayınları Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları, 10.Sınıf Türk Edebiyatı Zambak Yayınları Ders Kitabı Cevap Anahtarı çöz, Zambak Yayınları 10.Sınıf Türk Edebiyatı Dersi Ders Kitabı Cevap Anahtarı ödev, Zambak Yayınları 10.Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları, Zambak Yayınları 10.Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevap Anahtarı, 10. Sınıf Zambak Yayınları Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları, Zambak Yayınları 10.Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevap Anahtarı bul, 10.Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları, Zambak Yayınları 10.Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevap Anahtarı çöz, 10.Sınıf Zambak Yayınları Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevap Anahtarı ödev

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder