10. Sınıf Türk Edebiyatı Zambak Yayınları Ders Kitabı Cevapları Sayfa 99-107 - Ders Kitabı Cevapları

Yeni Yayınlar

Ağustos 27, 2014

10. Sınıf Türk Edebiyatı Zambak Yayınları Ders Kitabı Cevapları Sayfa 99-107

Edit
 DERS KİTABI CEVAPLARINA BURADAN ULAŞABİLİRSİNİZ! 
10. Sınıf Türk Edebiyatı Zambak Yayınları Ders Kitabı Cevapları Sayfa 99-107

10. Sınıf Türk Edebiyatı Zambak Yayınları Ders Kitabı Cevapları, 10.Sınıf Türk Edebiyatı Zambak Yayınları ders Kitabı Cevap Anahtarı Zambak Yayınları, 10.Sınıf Zambak Yayınları Türk Edebiyat Ders Kitabı Cevapları, 10. Sınıf Zambak Yayınları Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevap Anahtarı bul, 10. Sınıf Zambak Yayınları Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları, 10.Sınıf Türk Edebiyatı Zambak Yayınları Ders Kitabı Cevap Anahtarı çöz, Zambak Yayınları 10.Sınıf Türk Edebiyatı Dersi Ders Kitabı Cevap Anahtarı ödev, Zambak Yayınları 10.Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı CevaplarıZambak Yayınları 10.Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevap Anahtarı, 10. Sınıf Zambak Yayınları Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları, Zambak Yayınları 10.Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevap Anahtarı bul, 10.Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı CevaplarıZambak Yayınları 10.Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevap Anahtarı çöz, 10.Sınıf Zambak Yayınları Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevap Anahtarı ödev

10. Sınıf Türk Edebiyatı Zambak Yayınları DERS Kitabı Cevapları Tüm Sayfalar. Sitemizde 10. Sınıf Türk Edebiyatı Zambak Yayınları Ders Kitabı Cevapları Tüm Sayfalar cevaplarını bulabilirsiniz. Öncelikle siz kendiniz yapmayı deneyin. Burdaki amacımız size yapamadığınız sorularda, yada aklınıza takılan, yerlerde yardımcı olmaktır. Lütfen burdan kontol ediniz, burdan bakıp aynısını yazmak öğrenmeniz açıısndan faydalı olmayacaktır. 2014-2015 Eğitim öğretim yılı.


Altta yer alan cevaplarla kendi cevaplarınızı karşılaştırarak sorularla,çözümlerle ilgili fikir elde edebilirsiniz.Siz değerli öğrenci arkadaşlarımıza derslerinde yardımcı olmak adına çalışma kitabı cevapları ve ders kitabı cevapların sunuyoruz. Sitemizde çalışma kitabı cevaplarının yanı sıra derslerin kitabı cevapları da bulunmaktadır. Ek olarak birden çok yayın evinin bu kitapları yayınlaması nedeniyle kitaplar sizin kullandıklarınız ile farklılık gösterebilir. Bu sebeple farklı bir yayının kitap cevaplarını sitemizden arayarak bulabilirsiniz. Bütün Yayınların cevapları sitemizde bulunmaktadır.

  10-14.Sayfa    15-19.Sayfa    22-24.Sayfa    25-27.Sayfa
  28-33.Sayfa    34-40.Sayfa    41-45.Sayfa    48-50.Sayfa
  51-56.Sayfa    57-60. Sayfa       >>ileri
           <<Geri

 * Not: Cevap Kağıtları, Çözdüğünüz Soruları Kontrol Etmeniz Amacıyla Eklenmiştir.

c. Öğretici Metinler
HAZIRLIK

1. Aşağıdaki metinlerin yazılış amacı yönünden ortak özelliği nedir?
1. Birinci metnin amacı duygu ve düşüncelerini estetik zevk içinde vermek, ikinci metnin amacı ise öğretici olması, üçüncü metnin amacı ise bilgi vermek amacıyla yazılmıştır.
2. Her insan nükteli konuşamaz. Nükteli konuşmak ve insanları etkilemek bir yetenektir. Nasrettin Hoca da bu yeteneği çok iyi kullanan biridir. Hoşunuza giden, etkilendiğiniz bir Nasrettin Hoca fıkrasını sınıfta anlatınız.
2. Nasrettin Hoca evlenmeye niyetlenir. Eş, dost bir hatuncağızı öve öve öve göklere çıkarırlar. Şöyle huylu!
-Böyle soylu!
-Dünyalar güzeli… Hoca’nın gönlünü çelerler. Evlenirler. Zifaf gecesi yüz görümlüğünü veren Hoca, gelinin duvağını kaldırır. Aman Allah’ım! Çirkin bir gelin. Gelin hanım, kocasına sadakatini göstermek için:
-Hoca efendi, akrabalarından kime görüneyim, kime görünmeyeyim? diye sorar. Hoca şaşkın:
-Aman hatun, bana görünme de kime görünürsen görün… der

İNCELEME
1. Metin
Makâlât
1. Etkinlik
Metnin ana düşüncesini belirtiniz. Ana düşünceden hareketle anlam birliğine sahip kümeleri aşağıya yazınız.
Ana   düşüncesi: İman  ve ŞüpheOlumlu   Kavramlar:  Akıl- utanma ve haya-ilim
Olumsuz   kavramlar:  Öfke-açgözlülük-haset

2. Etkinlik
Aşağıda o dönemin Türkçesiyle yazılan Makâlât’tan özgün bir metin parçası vardır. Bu metni okuyunuz.

a. Özgün metinden hareketle aşağıda verilen sözcüklerin söyleyiş yönünden nasıl değişmiş olduğunu karşılarına yazınız.
idüp    > edip-kelime başındaki i > e dönmüş, bağ-fiil eki olan “ip”in sadece yuvarlak şekli kullanılmıştır.
eyitdi   > buyurdu-kelime bugün için tamamen değişime uğramıştır.
niçün   >niçin-kelimedeki yuvar üncü bugün darlaşmış ve kelime ünlü uyumuna uymuştur.
didi     >dedi-kelimesindeki dar ünlü bugün geniş ünlü olarak kullanılmaktadır.
yokaru >yukarı-kelimesindeki yuvarlak ünlü bugün dar ünlü olarak kullanılmaktadır.
bakdı   >baktı-kelimesindeki ünsüz umuyu büyün ünsüz uyumu kuralına göre kullanılmaktadır.
oldı     >oldu-kelimesindeki dar ünlü büyün dar-yuvarlak olarak kullanılmaktadır.

b. Altı çizili cümleleri aşağıdaki maddelerin özelliklerine göre yazınız.
1. Edebî sanatları yönünden: Öğretici metinler söz sanatları yönünden edebi metinlere göre daha azdır.Anlam yönünden yapılmış sanatlara rastlamıyoruz ama lafzi sanatlara yani zıt kelimeleri kullanılmasında meydana gelen tezat sanatına bolca rastlamaktayız.
2. Metin dilinin doğal dilden farkı yönünden: Metinin dili doğal dilden farklı değildir. Yazar eserini yazdığı dönemdeki Türkçe ile  yazmıştır. Bunu da eserin verilen kısmında görmek mümkündür.

c. Sizce metnin dili sade ve anlaşılır mıdır? Düşüncelerinizi belirtiniz.
c. Dönemin diline göre anlaşılır bir dille yazılmıştır.

3. Etkinlik
a. Makâlât adlı eserin yazılış amacı ne olabilir? Aşağıdaki boş bırakılan yere yazınız.
Makâlât’ın yazılış amacı: İnsanlara iyi ve kötü ayrımı yaptırmak amacıyla yazılmıştır.

4. Etkinlik
Mantıkut – Tayr
a. Mantıku’t-Tayr ile Makâlât’ı anlatım biçimleri yönünden karşılaştırınız. Sonuçları aşağıya yazınız.
a. Her ikisi de öğretici yönü olan metindir. Her ikisi de semboller üzerinden anlatılmıştır. Doğu toplumlarında bilgi insanlara direkt verilmez. Bunu yaparken daha çok sembol ve alegorik kavramları kullanırlar. İstenilen şey; okuyucu verilmek istenilen mesajı anlamaya çalışsın ve sembolü çözüp ayrıntıya yakalasın.

b. Bu eserler hangi geleneğe bağlı olarak yazılmıştır?
b. Tasavvuf geleneğiyle yazılmış metinlerdir.

2. Metin:
Nasrettin Hoca Fıkraları
Ayakları O Tarafa Çekmiş De…

5. Etkinlik
a. Nasrettin Hoca fıkrasının hangi geleneğe bağlı olarak yazıldığını belirtiniz.
a. Sözlü halk  kültürüne bağlı olarak yazılmıştır.
b. Metnin yazılış amacını belirtiniz.
b. Eğitme ve öğretmek amacıyla yazmıştır.

6. Etkinlik
Okuduğunuz fıkranın konusunu, ana düşüncesini ve yardımcı düşüncelerini aşağıdaki metin kutusuna yazınız.
Konu: İki yüzlülük
Ana Düşünce: İnsanoğlu olduğu gibi görünmeli, söylediğini yapmalı, yapmayacağı şeyi hiçbir zaman söylememelidir. Yoksa bir gün gelir yapmağı halde söylediği şeyler başına dert olur.
Yardımcı düşünce: İnsan dürüst olmalı, dalkavukluk için içinden geçmeyen sözleri kimseye söylemelidir.

7. Etkinlik
a. Fıkradaki nükteli ve mecaz anlamda kullanılan sözleri bularak aşağıya yazınız.
1- Her sakala tarak uydurmasını bilen bir adam varmış.
2- Sakalının altından güler.
3- Efendi hazretleri, yüzünüzü gören cennetlik oluyor; ayda, yılda bir olsun, bir acı kahvemizi içip de ihya etmiyorsunuz.” der.
4- Diller dökermiş
5- Bir gün ayakları o tarafa çekmiş.

b. Metnin dil özelliklerini belirtiniz.
b. Sade ve anlaşılır bir dil kullanılmış ve mecazlar çokça yer verilmiştir. Nükte ön planda tutulmuştur. Öğreticilik de bu nükte vasıtasıyla sağlanmıştır.

8. Etkinlik
Sınıfta “Nasrettin Hoca Fıkra Anlatma Yarışması” düzenleyiniz. Aranızdan beş arkadaşınızı jüri olarak belirleyiniz. En beğendiğiniz fıkrayı sınıf panosuna asınız.

ANLAMA VE YORUMLAMA

9. Etkinlik
a. Aşağıda 14. yüzyıl eserlerinden metin parçaları verilmiştir. Bu eserlerden ve incelediğiniz metinlerden hareketle öğretici metinlerin konuları hakkında çıkarımlarda bulununuz.
a. Hz. Peygamberin hayatı, dört halifeye övgü, din ve devlet büyüklerinin kahramanlıkları, din için yapılan savaşlar ve dini öğütler….

10. Etkinlik
14. yüzyıl nesrinin özellikleri hakkında yukarıdaki mensur metinlerden yola çıkarak çıkarımlarda bulununuz. Sonuçlarını aşağıdaki bölüme yazınız.

14. Yüzyıl Nesrinin Özellikleri :
14. yüzyılda sade bir dil kullanılmış. Öğretici olarak yazılan metinlerin halkta yer bulması isteniyorsa mutlaka halkın anlayacağı şekilde olmalıdır.

DEĞERLENDiRME
b. Aşağıdaki bilgilerin karşılarına doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
( D ) Tasavvufi metinler öğretici metin türlerinden biridir.
( Y ) Din ve tasavvuf konularının işlendiği şiirlere nefes denir.
( Y ) Nasrettin Hoca fıkralarında süslü ve ağır bir dil kullanılmıştır.

c. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.
1. Aşağıdaki cümlelerden hangisinde bir bilgi yanlışı yapılmıştır?
A)  Mesnevilerde her beytin dizeleri kendi arasında kafiyelenir.
B) İlahiler genellikle dörtlük nazım birimi ve hece ölçüsüyle yazılır.
C) Mevlânâ’nın “Yusuf ü Zeliha” adlı mesnevisi çok meşhurdur.
D) Hacı Bektaş-ı Veli’nin en önemli eseri, aslı Arapça olan “Makâlât”tır.
E) Yunus Emre, tasavvuf şiirinin Anadolu’daki kurucusu ve en önemli temsilcisi sayılır.
CEVAP:C

2.   Aşağıdaki cümlelerden hangisi Nasrettin Hoca fıkraları ile ilgilidir?
A) Dönemin sosyal hayatı ile ilgili özellikler yoktur.
B) Fıkralardan çıkarılacak dersler çok azdır.
C) Yazılı edebiyat geleneğine bağlıdır.
D) Fıkradaki olaylar mizah anlayışı çerçevesinde meydana gelir.
E) Nasrettin Hoca fıkraları X. yüzyılda yazıya geçirilmiştir
CEVAP:D

3.   14. yüzyıl manzum ve mensur metinleri hangi gelenek etrafında oluşturulmuştur?
A) Millî edebiyat geleneği
B) Tasavvuf geleneği
C) Halk edebiyatı geleneği
D) Divan edebiyatı geleneği
E) Batı edebiyatı geleneği
CEVAP:B

4.   Aşağıdakilerden hangisi tasavvuf şairi değildir?
A) Hacı Bayram-ı Veli
B) Hacı Bektaş-ı Veli
C) Yunus Emre
D) Gülşehri
E) Dadaloğlu
CEVAP:D

5.   Oğuz Türkçesinin Anadolu’daki ilk ürünleri aşağıdakilerden hangisidir?
A) Atebetü’l Hakayık – Battalname
B) Divan-ı Hikmet – Divanü Lügati’t-Türk
C) Hamzaname – Kutadgu Bilig
D) Fütüvvetname – Hamzaname
E) Kutadgu Bilig – Tercüme-i Sîret-ün Nebî
CEVAP:D

6.   Nasreddin Hoca fıkraları için aşağıdaki yargılardan hangisi söylenirse doğru olmaz?
A) Sözlü edebiyat geleneğine bağlı kalınarak oluşturulmuştur.
B) Fıkradaki konularda mizah ön plandadır.
C) Nasrettin Hoca fıkraları XIII. yüzyılda yazıya geçirilmiştir.
D) Fıkralarda o döneme ait bazı özellikler vardır.
E) Fıkralardan çıkarılacak dersler vardır.
CEVAP:C


7. Aşağıdakilerden hangisi 13 ve 14. yüzyıllarda gazel biçiminde şiirler yazan şairlerden biri değildir?
A) Mevlânâ
B) Ahmedi
C) Âşık Paşa
D) Kadı Burhaneddin
E) İbrahim Hakkı
CEVAP:E

8. İran edebiyatında doğan mesnevi, oradan Arap ve Türk edebiyatlarına geçmiştir. 11. yüzyılda Yusuf Has Hacip’in yazdığı adlı eser, Türk edebiyatındaki ilk uzun mesnevidir. Edebiyatımızdaki ilk aşk mesnevisi ise 13. Yüzyılın sonunda, Şeyyad Hamza’nın yazdığı 1529 beyitlik    ……………        adlı mesnevidir.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A)  Kutadgu Bilig – Beng ü Bade
B) Kutadgu Bilig – Leyla ile Mecnun
C) Kutadgu Bilig – Yusuf ü Züleyha
D) Atebet’ül-Hakayık – Yusuf ü Züleyha
E) Divanü Lügati’t Türk – Aslı ile Kerem
CEVAP:C

9. 13 ve 14. yüzyıl öğretici metinleri için aşağıdaki cümlelerden hangisi söylenemez?
A)  Sade, doğal ve anlaşılır bir dil kullanılmıştır.
B) Aydınlatıcı ve telkin edici özelliklere sahiptir.
C) Din, tasavvuf, tıp ve tabiat gibi konularda yazılmıştır.
D) Anlatımında hem şiir hem de düz yazı kullanılmıştır.
E) Tasavvufi metinler ve mesneviler diye ikiye ayrılmıştır.
CEVAP:E

10.Aşağıdakilerden hangisi 12 ve 14. yüzyıllarda kullanılan ürünlerden biri değildir?
A) Gazel      
B) İlahi      
C) Nefes
D) Mesnevi                      
E) Şarkı
CEVAP:E

Zambak Yayınları 10. Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları sayfa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ve diğer Çalışma Kitabı sayfalarına buradan göz atabilirsiniz.

10. Sınıf Türk Edebiyatı Zambak Yayınları Ders Kitabı Cevapları, 10.Sınıf Türk Edebiyatı Zambak Yayınları ders Kitabı Cevap Anahtarı Zambak Yayınları, 10.Sınıf Zambak Yayınları Türk Edebiyat Ders Kitabı Cevapları, 10. Sınıf Zambak Yayınları Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevap Anahtarı bul, 10. Sınıf Zambak Yayınları Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları, 10.Sınıf Türk Edebiyatı Zambak Yayınları Ders Kitabı Cevap Anahtarı çöz, Zambak Yayınları 10.Sınıf Türk Edebiyatı Dersi Ders Kitabı Cevap Anahtarı ödev, Zambak Yayınları 10.Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları, Zambak Yayınları 10.Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevap Anahtarı, 10. Sınıf Zambak Yayınları Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları, Zambak Yayınları 10.Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevap Anahtarı bul, 10.Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları, Zambak Yayınları 10.Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevap Anahtarı çöz, 10.Sınıf Zambak Yayınları Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevap Anahtarı ödev

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder