Milat nedir?

Milat nedir?
Milat ne demektir? Hz. İsa’nın doğumu neden milat olarak kabul edilir?
Milat, veladet (doğum) sözcüğünden gelen Arapça kökenli bir sözcüktür. Tarih hesaplamalarında İsa’nın doğduğu gün olarak kabul edilir.

Tarihi metinlerde milattan önce ve sonranın karıştırılmaması için tarihlerin başına M.Ö. (milattan önce) ve M.S. (milattan sonra) kısaltmaları konulur. İsa’nın doğumu olarak kabul gördüğü için İ.Ö. (İsa’dan önce) ve İ.S. (İsa’dan sonra) olarak da kullanılabilir.

Hz. İsa’nın doğum tarihine dair net bir bilgi olmamakla birlikte, Miladî Takvim‘e (Gregoryen Takvimi) göre oluşturulmuş zaman çizelgesinde başlangıç noktası -yani 1 Ocak- 1 tarihi olarak kabul edilir. Bu takvimde 0 yılı tanımlanmamıştır. 1 Ocak tarihi Gregoryen Takvim’in bir önceki versiyonu olan Jülyen Takvimi’ne göre de yılbaşı zamanını göstermektedir. 1 Ocak, M.Ö. 153 yılından beri Romalılar tarafından yılbaşı olarak kabul edilmiştir.

Hz. İsa ne zaman doğdu?
Hristiyanlar Hz. İsa‘nın doğum gününü tam 10 gün arayla, 25 Aralık ve 6 Ocak tarihlerinde, farklı farklı günlerde kutlamaktadırlar. Batı Hristiyanlığı’nda Aralık’ın 24′ünü 25′ine bağlayan gece, Doğu Hristiyanlığı’nda ise Ocak ayının 5′ini 6′sına bağlayan gece kutlanır. Bunun sebebi İncil yazarlarının Hz. İsa’nın doğumuna dair verdikleri çelişkili tarihlerdir.

Hz. İsa’nın doğumunun milat kabul edilmesi fikrini ortaya atan kişi, Hz. İsa’dan 500 yıl sonra doğan Denys le Petit adlı Romalı bir papazdır. Hristiyanlığın kutsal kitabı İncil’in verdiği bilgilere göre, Hz. İsa’nın milat kabul edilen tarihte doğmadığı kesindir.


İncil 4 farklı kitaptan oluşmaktadır. Matta İncil’inde Kral Hirodes’in, Hz. İsa’nın doğumundan daha sonra öldüğü yazılıdır. Tarihi verilere bakıldığında Hirodes’in gerçekte Roma takvimi ile 750’de, şimdi kullandığımız miladi takvimle, M.Ö. 4’te öldüğü bilinmektedir. İncillere göre Hz. İsa M.Ö. 4 yılından daha önceki bir tarihte doğmuş olmalıdır.

Hz. İsa’nın M.Ö. 6 veya 5 yılında, yani milat olarak kabul edilen tarihten en az 5 yıl önce doğduğu düşünülmektedir. Bugün yılın başlangıcı olarak kutlanan tarihler çok sonraları, uzun teolojik ve felsefi tartışmalar neticesinde Kilise Babaları’nın belirlediği tarihlerdir.

Önceki Yayın
Sonraki Yayın